„Nie interesuje mnie, jak ludzie się ruszają, ale co ich porusza.”
                                                                                   /Pina Bausch/
Już po raz drugi Dom Kultury Śródmieście zaprasza na Festiwal PORUSZENIA – wyjątkowe wydarzenie, które pokazuje, że ruch i taniec mogą mieć prawdziwie terapeutyczną moc. Spotykamy się w ostatni weekend września w samym sercu Warszawy – w trzech filiach Domu Kultury, w tym na Scenie na Smolnej.
Czym są PORUSZENIA?
To przestrzeń do tego, by w ruchu i tańcu posłuchać… swojego ciała. Bo ciało to nie tylko fizyczność – to zapis naszych emocji, historii, napięć i potrzeb. Czasem wystarczy poruszyć się trochę inaczej niż zwykle, by poczuć się lepiej, lżej, bliżej siebie.
Na uczestników festiwalu czekają warsztaty prowadzone przez doświadczonych nauczycieli z różnych zakątków świata. Poznamy techniki pracy z ciałem, które wspierają w radzeniu sobie ze stresem, przemęczeniem czy napięciem. Nie trzeba mieć żadnego doświadczenia – niezależnie od wieku, sprawności czy formy – każdy znajdzie tu coś dla siebie.
PORUSZENIA to nie tylko ruch – to spotkanie, zaufanie do własnych odczuć i radość z bycia tu i teraz. Kameralne grupy, bezpieczna atmosfera i otwartość na to, co nowe – tak właśnie wygląda ten festiwal.
Przyjdź i sprawdź, co Twoje ciało chce Ci powiedzieć.
Do zobaczenia na Smolnej 9!
***
HARMONOGRAM warsztatów na SCENIE NA SMOLNEJ 
(ul. Smolna 9/wejście od Al. Jerozolimskich 2, sala taneczna/I piętro)
- SOBOTA, 27 września 2025
AFRO DANCE, prowadzenie: Assai Samba
Afro DANCE to energetyczna mieszanka współczesnych afrykańskich tańców miejskich. Inspiracją dla Afro Dance były takie style muzyczne jak afro beat (Nigeria, Ghana itp.) i amapiano (RPA).
Na warsztaty Afro Dance będą potrzebne buty sportowe. Warsztaty odbywają się w języku angielskim.
KOSZT: 50 zł.
Bilety wstępu na warsztaty:
- godz. 10:30-12:00
https://biletyna.pl/event/view/id/583961
- godz. 12:15-13:45
https://biletyna.pl/event/view/id/583966
Assai Samba – jest choreografem, tancerzem i nauczycielem tańca. Posiada wielodyscyplinarne wykształcenie (taniec nowoczesny, jazzowy, współczesny, hip-hopowy, afrykański i latynoski). Pracuje w szkołach zawodowych i nadzoruje projekty taneczne w szkołach (podstawowych, gimnazjalnych i średnich). Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie i warsztaty we Francji oraz za granicą. Jako wszechstronny tancerz, Assaï Samba jest otwarty na różne projekty artystyczne. Jest inicjatorem projektu „Regards croisés” we współpracy z Igorem Surmiyem, rosyjskim choreografem rezydentem w Lipiecku. Jest również organizatorem „Rue en scène, danse hors les murs” oraz Międzynarodowych Warsztatów Tanecznych Plessis w mieście Le Plessis-Robinson. Assaï Samba jest założycielem i choreografem zespołu tanecznego Ashanti.
Przerwa: 13:45-15:00
POLSKA TECHNIKA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO, prowadzenie: Maciej Piotr Beczek
Lekcja 1: Polska Technika i Praca z Podłogą
Praca nad tworzeniem nowych połączeń nerwowych i kontrolowaniem nawyków jest kluczowa, aby tancerze mogli stale odświeżać swój motoryczny „słownik”. Lekcja skupia się na artykulacji, świadomym wykorzystaniu potencjału całego ciała oraz kształtowaniu energii poprzez ekspansję i dynamikę opozycji. Ćwiczenia obejmują pracę z podłogą, rozdzielanie pracy górnej i dolnej części ciała oraz eksplorację rytmu. Zwracamy uwagę na elastyczność kręgosłupa, połączenie czaszki z miednicą, oddychanie i rolę centrum. Zajęcia inspirowane są polską kulturą tradycyjną przetworzoną na język współczesnego tańca: silne ciało w przestrzeni, kontrast kierunków i poziomów, oraz rytmika zakorzeniona w strukturach ludowych. Uczestnicy proszeni są o zabranie bluzy z długim rękawem, wygodnych spodni do pracy na podłodze oraz ochraniaczy na kolana (opcjonalnie).
Lekcja 2: Repertuar i Jakości Ruchu
Polska technika tańca współczesnego, rozwijana od lat 80. przez Jacka Łumińskiego, wyrosła z badań nad ruchem zakorzenionym w polskim folklorze i tradycji obrzędowej. Kluczowe były wpływy kultur etnicznych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej — m.in. tańców żydowskich, romskich, litewskich i rusińskich. Szczególne znaczenie miały także jakości ruchu z regionów łowickiego (pulsacja
i sztywna rama), kurpiowskiego (dynamiczne przyspieszenia i nieregularności) oraz podhalańskiego (nisko zawieszony ciężar i dramatyzm). W lekcji skupimy się na nauce repertuaru, który rozwija umiejętność operowania rytmem i jakością ruchu. Poprzez pracę z dynamiką opozycji, nagłymi zmianami kierunku i „zagarnianiem” przestrzeni uczestnicy będą kształtować wyrazisty, ekspansywny język ruchowy inspirowany tradycją, ale osadzony we współczesności.
KOSZT: 50 zł.
Bilety wstępu na warsztaty:
- godz. 15:00-16:30
https://biletyna.pl/event/view/id/583969
- godz. 16:45-18:15
https://biletyna.pl/event/view/id/583974
Maciej Piotr Beczek jest tancerzem, choreografem, aktorem, performerem i nauczycielem tańca. Obecnie pracuje w Holandii. Ukończył wydział teatru tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Podczas studiów miał okazję występować w różnych produkcjach tanecznych i teatralnych Śląskiego Teatru Tańca.Jest doświadczonym artystą specjalizującym się w polskiej technice tańca współczesnego, w improwizacji kontaktowej oraz floorwork. Współpracuje z TB Kolektiv we Frankfurcie, tańcząc w choreografiach Antona Rudakova. Wraz z Anną Riley-Shepard rozwija pracę „What doesn't end in water, ends in in light”, która opowiadać ma o relacji człowieka z wodą. Premiera odbędzie się w ramach Haihara Dance Residency, Tampere, Finlandia. Jego warsztat opiera się na głębokim zrozumieniu pracy z ciałem, świadomości ruchu oraz ekspresji, wyniesionych z wieloletniego doświadczenia scenicznego. Łączy elementy techniki wykonawczej i treningu funkcjonalnego, aby rozwijać ruch w sposób dynamiczny i efektywny. Jego warsztaty to intensywne doświadczenie, łączące precyzję techniki z pełnym wyrazu, organicznym ruchem, skierowane zarówno do profesjonalistów, jak i pasjonatów tańca współczesnego.
https://www.facebook.com/TerazNow
https://www.facebook.com/maciejpiotr.beczek
- NIEDZIELA, 28 września 2025
TANIEC KLASYCZNY/POCZĄTKUJĄCY, prowadzenie: Yuka Ebihara
Taniec klasyczny – forma tańca, zwana też baletem. Różnica polega na tym, że termin „balet” odnosi się do spektaklu odbywającego się na scenie, natomiast termin „taniec klasyczny” odnosi się do techniki, jakiej używają tancerze. Taniec klasyczny to sztuka, która od wieków zachwyca harmonią, siłą i lekkością. To taniec oparty na precyzyjnej technice, a każdy ruch, pozycja, czy gest jest dokładnie określony. Struktura baletu opiera się na pięciu podstawowych pozycjach nóg i ramion, gdzie ruchy są harmonijne, płynne, a jednocześnie pełne lekkości. 
Od Yuki: „Ciało jest najlepszym dziełem sztuki. Na szczęście nigdy nie miałam większych kontuzji przez całe moje życie baletnicy, Wierzę, że mój trening kondycyjny pomógł mi pozostać silną i odporną. Ćwiczenia mogą być proste i skuteczne. Kluczem jest konsekwencja, a będziesz zaskoczony, jak zareaguje twoje ciało i umysł.”
Warsztaty odbywają się w języku angielskim. 
KOSZT: 50 zł.
Bilety wstępu na warsztaty:
- godz. 10:30-12:00 (poziom początkujący)
https://biletyna.pl/event/view/id/583977
- godz. 12:15-13:45 (pooziom średniozaawansowany)
https://biletyna.pl/event/view/id/583980 
Yuka Ebihara – była primabalerina i pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego. Studiowała balet w Chinach, Japonii i Kanadzie. Współpracowała jako solistka min.: z Norweskim Baletem Narodowym, Suzanne Farrell Ballet, Baletem Chorwackim.
Od 2011 roku związana z Polskim Baletem Narodowym. W 2014 i 2017 roku nagrodzona jako Najlepsza Tancerka w Polsce. W 2019 roku odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. Stworzyła wiele niezapomnianych kreacji na scenie Teatru Narodowego w Warszawie, Jej taniec zawsze wzbudzał żywe zainteresowanie publiczności oraz spotykał się z pozytywnymi opiniami krytyków i dziennikarzy. Jako gwiazda Polskiego Baletu Narodowego tańczyła na scenach USA, Kanady, Rosji, Japonii, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Czech, Litwy, Łotwy i Mołdawii. Japońska gwiazda Baletu Narodowego postanowiła zakończyć karierę sceniczną w 2024. Obecnie cieszy się nową rolą nauczycielki, przekazując swoją wiedzę następnemu pokoleniu, dzieląc się wskazówkami dotyczącymi dobrego samopoczucia i sprawnego ciała. 
www.yukaebihara.com
www.facebook.com/yukaebiharadancer
https://instagram.com/_yuka.ebihara_
TANZTHEATER WUPPERTAL PINA BAUSCH, prowadzenie: Michael Strecker
Tanztheater Wuppertal Pina Bausch to warsztat taneczny, podczas którego będzie można doświadczyć, jak pracuje się i tańczy w Tanztheater Wuppertal Pina Bausch, jednym z najlepszych zespołów tanecznych na świecie.
To niezwykła i niepowtarzalna okazja na zetknięcie się ze światem Piny Bausch, genialnej choreografki i wizjonerki teatru tańca. Warsztaty odbywają się w języku angielskim.
https://www.pina-bausch.de/en
KOSZT: 50 zł.
Bilety wstępu na warsztaty:
- godz. 14:00-15:30
https://biletyna.pl/event/view/id/583983
- godz. 15:45-17:15
https://biletyna.pl/event/view/id/583984
Michael Strecker zaczął tańczyć w wieku 17 lat w prywatnej szkole baletowej Sigrid Lühr-Dubuc. Po czterech latach studiów na Uniwersytecie Muzyki, Teatru i Mediów w Hanowerze, dołączył do zespołu Joela Schnee w teatrze w Osnabrück, a następnie przeniósł się do Amsterdamu, by przez osiem lat tańczyć z Dansgroup Krisztina de Châtel i Conny Janssen Danst. W Amsterdamie zobaczył „Café Müller”, „Das Frühlingsopfer” i „Die Sieben Todsünden” Piny Bausch. Te spektakle obudziły w nim marzenie, by pewnego dnia móc zatańczyć coś podobnego. Przyjaciel zapisał go na przesłuchania do Piny Bausch i tak trafił do Wuppertalu. Michael Strecker jest stałym członkiem Tanztheater Wuppertal Pina Bausch od 1997 roku (tancerz, kierownik prób, nauczyciel, choreograf).
https://www.pinabausch.org/person/michael_strecker
