Documentarium

Wybierz dział:

Documentarium

Documentarium to twórcza grupa pasjonatów filmu dokumentalnego w bardzo różnym wieku. Każdy pracuje indywidualnie nad filmem przez siebie wymyślonym i kontynuowanym pod okiem doświadczonych filmowców: reżysera Marka T. Pawłowskiego oraz znającego wszelkie tajniki techniki filmowej operatora i montażysty Adama Zięciny.

Sekcja działa osiem lat, podczas których zrealizowano wiele cykli tematycznych. Ewenementem zajęć filmowych jest to, że w zespole spotykają się ludzie z doświadczeniem profesjonalnym oraz zupełnie początkujący pasjonaci. Znakomite wyposażenie techniczne pracowni w nowoczesne kamery i wstępny montaż pozwalają na stopniowe zgłębianie tajników techniki filmowej i finalne wykonanie własnego projektu w powszechnych standardach cyfrowych.

Uczestnicy zajęć zderzają się z problemami sytuacyjnymi podczas realizacji nagłych, improwizowanych zdjęć na ulicy, w tłumie, ale także w kameralnej, intymnej rozmowie z drugim człowiekiem. Stałym elementem zajęć są pokazy filmów oraz wspólna analiza i dyskusja. W Documentarium nie ma przymusu, jest swobodne dojrzewanie do własnego projektu, ale najwięcej satysfakcji mają ci, którzy realizują wiele krótkich form filmowych i pokazują na festiwalach offowych i amatorskich, co ostatnio zaowocowało wieloma nagrodami.

 

dks.art.pl

Zrzeszeni w grupie filmowcy przygotowują własne etiudy od podstaw, najczęściej na zadany temat. Trzon grupy tworzą ludzie, którzy nabrali już doświadczenia i realizują dojrzałe filmy; osoby młodsze lub z mniejszym stażem próbują natomiast swoich sił w pierwszych krótkich etiudach.

Documentarium ma w swoim dorobku wiele produkcji utrwalających niezwykle dynamiczne przemiany Warszawy: cykl „Warszawskie klimaty”, „Okruchy dnia” – detale dnia codziennego, „Święto ulicy Smolnej”, czy też gorące wydarzenia na Krakowskim Przedmieściu – „Podglądanie życia”.

Celem zajęć jest nauka realizacji filmu dokumentalnego od podstaw, zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym. Profesjonalne wyposażenie pracowni pozwala na równoległą pracę w grupach, w których uczestnicy:

  • analizują oglądane filmy pod kątem stylu realizacji, elementów struktury, inspiracji do własnych działań i codziennych obserwacji,
  • analizują wspólne spostrzeżenia i układają je w formę planu działania w terenie,
  • zastanawiają się nad kontaktem i sposobem pracy ze zwykłymi ludźmi czy budowaniem dramaturgii w filmie,
  • analizują zgromadzony już materiał,
  • poznają tajniki techniki filmowej (kamera, dźwięk, montaż).

Przez lata z Documentarium współpracowało około 100 członków zespołu. Niektórzy kontynuują swoją drogę edukacji na wyższych uczelniach filmowych i dziennikarskich. Do tej pory powstało 70 dłuższych i krótszych filmów dokumentalnych, które brały udział w półprofesjonalnych oraz amatorskich festiwalach i zdobyły nagrody. Niektóre z nich były emitowane w Telewizji Polskiej.

 

Osiągnięcia

• Wyróżnienia dla: Małgosi Poznańskiej, Mai Zawierzeniec oraz pierwsza nagroda dla Teresy Korczak-Hordyńskiej w konkursie na krótką etiudę filmową „Made In Poland”, Zespół Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej, Warszawa 2013
• Wyróżnienie dla Pauliny Zając za film „Baza azylu” na festiwalu filmowym „Nakręceni” („Baza azylu”, scen. i reż.: Paulina Zając, zdj.: Mikołaj Miętek, Maja Zawierzeniec, Aleksandra Sadokierska, Paulina Zając – amator; film dokumentalny), Miejskie Centrum Kultury, Bełchatów 2014
• II nagroda dla Pauliny Zając za film „Baza azylu” na 16. Festiwalu Filmów Amatorskich „Filmowe zwierciadła” („Baza azylu”, scen. i reż.: Paulina Zając, zdj.: Mikołaj Miętek, Maja Zawierzeniec, Aleksandra Sadokierska, Paulina Zając – za bardzo świadomą i przejmującą opowieść o człowieku), Kino Jantar, Ostrołęka 2014
• II Nagroda dla Magdy Sienickiej (reżyseria; współautorstwo – Marta Tracz) za reportaż pt. „Kopciuszek”– ciepły portret, wytrwałość obserwacji, sprawnie i klasycznie opowiedzianą historię, dużą wrażliwość – w VI Konkursie Reportażu Amatorskiego, organizowanym przez Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2016 (film był konsultowany na spotkaniach grup artystycznych DKŚ – Zespół Filmowy Frakcja/35 i Documentarium)

 

Opieka artystyczna: Marek Tomasz Pawłowski i Adam Zięcina

Marek Tomasz Pawłowski – reżyser, scenarzysta, producent, autor filmów dokumentalnych: „Dotknięcie anioła”, „Zakazana miłość – historia Broni i Gerharda”, „Uciekinier”, „Wszystko o Einsteinie”, „Cyrk ze złamanym sercem”. Autor i producent kilkuset programów telewizyjnych i seriali, m. im. w: Canal+, TVN, TVP. Filmy tworzy we własnej firmie Zoyda Art w koprodukcji z TVP i niemiecką WDR – ARD.

Adam Zięcina – operator filmowy, montażysta, specjalista od techniki zdjęciowej i montażowej, wykładowca w Warszawskiej Szkole Reklamy. Autor zdjęć m.in. do: „Przemocy wokół nas”, „Skarbów Ani K.”, „Cyrku ze złamanym sercem”.

 

W trymestrze jesiennym 2018 zajęcia grupy rozpoczną się w październiku

 

SPOTKANIA


PONIEDZIAŁEK: 17.00–20.00
MŁODZIEŻ (OD 16 LAT), DOROŚLI
PRACOWNIE ARTYSTYCZNE, UL. FOKSAL 11, IV p.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności